Här kan du läsa våra köp- & leveransvillkor för Privatkunder.
Om du önskar läsa våra köp- & leveransvillkor för Företagskunder klickar du här.
Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter även kallad "du") hos Beltton AB (Org.nr 556446-8105), hädanefter kallat "Beltton", "oss" eller "vi", på Belttons webbplatser, via mail, telefon eller övriga kontaktvägar (gemensamt kallade "Webbplatsen").
Priser
Priser Priser som anges på Webbplatsen anges exklusive moms eller inklusive moms beroende på vad kunden av Webbplatsen har gjort för val. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna inklusive moms och eventuella övriga kostnader innan genomfört köp.
Betalningsalternativ Privatpersoner betalar via Shopify Payments där du kan välja att betala med Klarna, betal-/kreditkort, Shop Pay, Apple Pay och Google Pay.
Betalningsalternativ som erbjuds genom Klarna är kortbetalning, direktbetalning, faktura samt delbetalning. Klarnas användarvillkor.
Beställning Hos Beltton kan du beställa produkterna via Webbplatsen.
PriceRunner Köpgaranti
När du handlar hos oss omfattas du av PriceRunner Köpgaranti. Därmed är ditt köp skyddat upp till 50.000 kronor om något skulle gå fel. Köpgarantin är gratis och gäller för registrerade användare hos PriceRunner.
Köpgarantin gäller för fysiska personer skrivna i Sverige. Om en butik inte tar sitt ansvar enligt lagen och löser problem relaterade till ett köp inom 60 dagar så träder garantin i kraft.
För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom en timme registrera dig gratis på deras hemsida. Det går på ett kick! Besök PriceRunner för gratis Köpgaranti
PriceRunner Köpgaranti ersätter dig för skada på varan vid leverans, skadad vara, om en enskild vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller om leverans av varan uteblir. Tänk på att beställningen måste vara adresserad till dig personligen.
Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. Köpgarantin lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.
På PriceRunner hittar du en lista på kategorier som ej omfattas samt kompletta finstilta villkor som gäller.
Leverans
Beltton lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Produkter som finns i lager skickas normalt inom det antal arbetsdagar som anges. Om leveranstiden skulle avvika ifrån detta, meddelar Beltton dig som kund, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad förutsatt att din beställning avser produkter inom ordinarie sortiment. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika produkter förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.
Frakt Beltton använder DB Schenker som huvudspeditör för att hantera försändelser. Även andra fraktalternativ kan förekomma beroende på produktens utformning och mottagarens ort. Fraktalternativ som erbjuds innefattar ombud och hemleverans samt pallförsändelser. Fraktavgiften är beroende av produktens pris och karaktär och presenteras innan genomfört köp.
Transportskada Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Observera! Från datum av mottagande leverans måste transportskada anmälas inom 7 dagar. Därefter kontaktar du vår serviceavdelning på support@beltton.se och anger ditt ärendenummer från speditören.
Shipment to foreign countries We can upon request ship to other countries than Sweden. Please send us your request to info@beltton.se. European companies with a valid VAT-number do not have to pay the Swedish VAT. We will without exceptions require prepayment or credit card payment. We reserve the right to refuse sales to foreign countries.
Ångrade köp
Vi vill att du som kund ska ha möjlighet att undersöka de produkter du köpt ifrån oss. Därför ger vi dig 30 dagar Nöjd-Kund-garanti. Har du för avsikt att utnyttja garantin önskar vi att du meddelar oss så snart du kan på support@beltton.se, dock senast inom 30 dagar från att produkt erhållits och spara originalförpackning.
För att vi ska kunna godkänna din retur i enlighet med Nöjd-Kund-garanti måste vissa kriterier vara uppfyllda. Se nedan för kriterier.
Ångerrätten gäller inte vissa produkter:
- Måttbeställda produkter.
- Specialframtagna produkter, såsom stolar med annan färg än svart eller produkter som inte ingår i vårt ordinarie sortiment.
- Varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
- Beställningsvaror, stora dokumentförstörare, belysningsmaster och produkter som kostar över 20.000kr
När man väljer att nyttja Nöjd-Kund-Garanti så står du som kund för returfrakten, denna går att köpa ifrån oss. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta paket hos ombud eller som rekommenderat brev. Vi tar endast emot returer som skickas med företagspaket enligt instruktioner från vår serviceavdelning.
Outlösta paket För paket som inte löses ut av kund inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till Beltton samt administrationsavgift. Detta gäller även om Beltton har skickat produkten till kunden "fraktfritt".
Ångerrätt Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen (2005:59). Ångerfristen börjar gälla från dagen du mottagit produkten. Produkten behöver returneras i oförändrat skick för att du ska få en fullständig kreditering eller återbetalning. Kreditering eller återbetalning sker normalt inom 10 bankdagar efter godkänd retur. Du som kund är ansvarig för den värdeminskning som uppstår om du hanterar varan i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion. Värdeminskning kan ske med upp till 100% av varans värde. Du som kund står för fraktkostnaden om du väljer att ångra ditt köp. Paket som skadas eller tappas bort vid en returförsändelse där frakthandlingen inte är inköpt via Beltton kan vi ej ta ansvar för.
Returadress
Beltton AB
Åkerbärsvägen 26
611 38 NYKÖPING, SVERIGE
Garanti – och Reklamation
Beltton ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 10 års garanti från tillverkaren. Även längre garantitider kan gälla för vissa produkter. Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag. Observera också att vissa tillverkare erbjuder en utökad garantitid om du registrerar din produkt på deras hemsida.
I första hand kommer produkten repareras, men även utbyte kan ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.
Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:
- En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
- Vanvård
- Onormal användning
- Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
- Det som anses vara förslitningsdelar
Om en skada uppstår, kontakta serviceavdelningen på support@beltton.se, så hjälper vi er med att skapa upp ett serviceärende. Uppge ditt ordernummer samt en kortare felbeskrivning för snabbare hantering.
Reklamation vid konsumentköp När du handlar som privatperson via vår webbplats gäller alltid Distansavtalslagen (2005:59) och över disk i butik Konsumentköplagen (1990:932), som ger dig 3 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när du mottagit den.
Vid en reklamation som sker senare än 6 månader från mottagandet behöver du som konsument påvisa att det är ett tillverkningsfel för att felet ska omfattas av reklamationsrätten. Du behöver reklamera din produkt inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.
För mer information se www.konsumentverket.se.
Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt kontakta serviceavdelningen på support@beltton.se, så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer samt en kortare felbeskrivning för snabbare hantering.
Vid en godkänd reklamation står vi för samtliga kostnader inklusive eventuella fraktkostnader.
Returadress
Beltton AB
Åkerbärsvägen 26
611 38 NYKÖPING, SVERIGE
Tvist Om du är missnöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår kundservice per mail eller telefon.
Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.
Om du är konsument har du även rätt att få din tvist prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden (2015:671). Nämnd för alternativ tvistelösning är:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
www.arn.se
EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken ec.europa.eu/consumers/odr/.
Personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till Beltton hanteras i enlighet med Belttons policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos Beltton kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för direktmarknadsföringsändamål. Du har alltid rätt att tacka nej till direktmarknadsföring genom att avregistrera dig från utskick via länk i meddelandet som skickas till dig. Läs mer om vår policy här.
Övrigt
Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.
Felaktig information Vi reserverar oss för eventuella skrivfel så som, men inte uteslutande:
- Felaktigt publicerade priser
- Felaktiga specifikationer och tekniska data
- Felaktiga bilder
- Felaktig kompabilitet
Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och att vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.
Force Majeure Om du är konsument gäller vad som stadgas i Konsumentköplagen (1990:932) avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.
Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.
Kontakta oss
0155-29 26 00
Kundservice
Köp, beställning, produktinformation, order och leveransinformation.
Mail: info@beltton.se
Serviceavdelningen
Garanti, reklamation, reparationer och ångrade köp
Mail: support@beltton.se
Returadress:
Beltton AB
Åkerbärsvägen 26
611 38, Nyköping, Sverige
Adress:
Beltton AB
Box 561
611 10 Nyköping, Sverige